Monday, May 18, 2009

Bangkok Jazz Part 01






HI HI HI
Ok all my life i selalu tgk my parents perform and growing up mcm tu byk give me exposure yg i sendiri tatau apa benifit atau influence yg i dpt serap dalam minda i ni.
And actually rasanya tak pernah occur to me dat one day i akan menyanyi juga.Because my parents tak galakkan langsung seni seni ni..especially my mum la my father tu sgt attach with me yg klu i minta gunung pun dia g cari agaknya....( heeee..)
But apa2 pun i always know my parents ni agak different from mak bapak org len..dari umur below 1 tahun sampailah 6 years old i rasa cam biasa jer but when masuk sekolah,i dpt hidu lah that nape ini camni kenapa itu cmtu so i can tell.. ouh my family is different..different yg kdg2 tak masuk akal melihat gelagat 'masyarakat' yg melayan aku jugak different..example sekolah-cikgu-aku
mesti ada jer cikgu yg tak puas ati dgn kehadiran i kat sekolah membawa 'branding' anak penyanyi dalam sekolah' dia.
But yer lah innocent nyer myself at that time,rasa cam takpelah...cuz i selalu pindah sekolah so rasanya dh terbiasa.
Sedifferent differentnyer me and the rest pun.. my parents ni konsovertif giler,so biarpun cam rugged tapi mak aih.. itu cannot ini cannot.. jgn mimpi la nk bebas lepas atau even berfikiran a bit cam mat saleh .. pantang my mum tu.. dia tu sgt mementingkan 'roots n regulations'
So dh sah2 menyanyi masuk pertandingan karaoke nk pakai seksi2 tu cannot! haha
Bukan nk puji diri tapi..i tak penah bantah..for me apa yg they say means everything to me...
adik pompuan( skrg umo 16) pun tak sekolah lagi time tu..
Patah balik zaman kocik2,i do grow up dalam hotel,and knowing a lot about clubs and pubs.
Tapi Alhamdulillah pandai mak bapak i ngajar( kata org) i dunt smoke or drink.. tak penah try pun..cuz...bosannnn...dari kceik sampai besar itu jer.. dh la haram tak cool pulak tu..
so syok la bila i can grow up into a healthy teenager.( errrr yer lah kot hehehehehehe)

Alicia Keys,Ahmad Izham,Too Phat..Zaman Positive Tone budak2 sekolah.. yg pernah i lalui dulu is when i realize..i really am into music jugak..its just masa tu.. channel cmne i wanna do ni? all i can think of is doing studio works..producing..
produce? apa maksud produce.. bila i beli majalah kegemaran guey masa tu which is "GALAXIE" yes! u can still find it until today..
i selalu belek2 kat lyrics tu..bwh tu akan ada tulis.. 'written by'words by' and lastly.. produce by'
at 13 i rasa tu pencapaian la to actually wants to know how the hell the song can be create.. dalam hati dan kepala otak muder ku itu..i was like.. 'cmne diorang buat nii!! sedapppp besttt cmne nk buat..
and of course i found out this thing factory nyer is STUDIO.. but cmne nk jadi cmtu..??
Alicia is my biggest influence ouh.. i mmg admire her head to toe..no wait.. head to brain..
Because of her i terus rasa i wanna do music....tapi tak pasti menyanyi tu i boleh buat ke tak.. i alwys know i can sing.. but to be an artist?? layak ke/. question mark remains,, but i was convince i can be somewhere sumthing la dlm music industry.

Watching her perform live bila i get older..16-17.. ouhh mmg serious nampak best.. i can feel it burns..tapi i tak penah confident dgn apa yg i can do...bila ada keyakinan.. i just throw it away with doubts..until la AF3 comes ...and then even still i am very very confused on the path yg i telah pilih.. apa nk jadi kdg2 i think.. but.. i keep on holding on cuz.. its PASSION>

Antara angan2 i yg paling besar zaman hingusan is to perform my very own showcase..
wowwww best nyerrr klu dapat buat showcase sendiri.. dulu masa kuar2 af3 dulu.. zahid penah panggil i nyanyi ngan dia duet kat planet hollywood( zahid and frens) and hazami pun penah masa hazami live at planet..uuhhhh walaupun hanya jemputan kecil.. tapi it still rasa cam guey punya showcase...cuz i have been watching abg afdlin nyer showcase,sheila majid,alicia keys,zainal abidin..adoiii best nyerr klu i am actually apart of the show not just a guest.

Sampai satu time ni Maestro ada nk buat showcase ramai2..i ada sumthing on dat day tapi i cud've just go with the showcase..tapi my good friend Kaer..said to me yg i akan ingat sampai bila2..
amylea: bbe..maestro ask me to do this thing,wut do u think?
kaer:amylea,u tak payah la go like this,i rasa your first ever showcase is just u alone!!and i will buy the ticket if i have to.. dont be stupid..( maksud dia cam jgn jeapordise benda lain just for this show)

Yg akhirnya show tu di'bad reviewkan oleh media..
i cuba lari dari label' budak2 af' bukan malu.. tapi zaman dh lepas.. lepas la..lagpun takde outcome yg bagus sgt from me lepas af.. so malu klu i nak menempek tapi tak cukup bagus dan layak utk buat satu showcase..baru je 2 tahun...tak tahu menahu lagi apa nk buat..
ish dayang nurfaizah ok yg perform kat situ selalu.. me?? uishhhh

OIAM..yg give me the confidence..hehehe
BANGKOK JAZZ is going to become a personal history to me..showcase pertama/sulung/solo AMYLEA AZIZAN akan buat!..ahhhhh indahnya..* tapi susah nyaaa
I am very very happy that kata2 kaer itu jadi kenyataan.. after planet dh tutup,Bangkok Jazz,No Black Tie,Alexis,dan lain2 become as famous for showcases..sooo walaupun buakn di planet but i pentingkan that i am doing my own!!! tak kira apa..
I know this is my biggest task so far..i mmg sgt sgt nervous..dia cam konsert mini yg pertama la kan.. so rasa cam takut sgt pun ada but at the same excited..walaupun terkandas pada 'in concert week' tapi i actually gain to have 2 hours mini concert of my own.. bukan 4 mins lagii yeeeahhhh
ermmm tapi satu malaysia takleh tgk.. takpe.. i will try to record it.. and apa lagi YOU TUBE..but to those yg stay dekat atau yg nak tgk live enjoying the moment please dtg!! kedatangan anda sgt2 di alu alukan!>.masuk percumaaaaaaaaaaaaa
ouh ya..how ironic.. i always suka thailand.. and i pun mix thai.. heheheheh alih2 walaupun di KL bangkok jugak!

NAVIGASI AMYLEA
5th and 6th Of June 2009
Bangkok Jazz Thai Bistro,

4 comments:

Anynomous Fan said...

eh mcm penah hv this conversation psl zaman u kecik2...ermm kt mana yer?? mcm perli jer psl tak cool tu?? ishhhh.....hahahahahah

wahh takde cover charge ke?? rugi la sapa yg tak pegi....dpt tgk performance yg best and FREE lak tu!!

too good to resist :)

.atiqaturn. said...

congrates amylea!!
u make it..

mademoiselle said...

Hello Amylea!!
I can't wait to go and see your showcase!! It would be the first one for me since I got back to the home country! Kalau takde cover fee pun, I'd pay for your show, no kidding!
Oh, btw, are you not active on facebook? I sent a friend request last week but I haven't been approved yet. I totally understand if you choose to approve people that you actually know though. All the best to you Amylea!

Unknown said...

hye sis.
its me Faizah.
so yeahh, ur dream come true uh?
anw i dunno either i cn go to ur show or not.
bcoz bz with my study.
andand hope u'll be enjoy.
have fun sis.
tc .
faizahazmi.blogspot.com